Marko: Az egyszerű autók jól bánnak a Pirellikkel
2012.06.28. 17:22
Helmut Marko szerint azért lehet versenyképes olykor a Williams és a Sauber F1 Team, mert egyszerű autókkal rendelkeznek, melyekkel könnyebben találják meg a gumik ideális tartományát.
Idén csak a Red Bull, a McLaren és a Ferrari tudott duplázni, de ezzel nincs megelégedve Marko. Az osztrák tanácsadó és újoncnevelő egyértelműen a gumikat hibáztatja, és szavaiból az is kiderül, hogy nem rajong az idei keverékekért:
„Többé már nem a maximális sebességre állítjuk be az autót, hanem inkább úgy, hogy elég gyorsak vagyunk az időmérőn ahhoz, hogy egészen elöl legyünk, de a kerekek geometriája úgy legyen hangolva, hogy az abroncsok bírják a kalkulált távot”- mondta Marko a motorilne.cc-nek.
„Normális esetben az abroncsok folyamatosan épülnek le, miközben a jelenlegi Pirelli abroncsoknál ez az egyik körről a másikra következik be – és utána végük van. Majd jön az időkben bekövetkező különbség, ami kezdetben fél és egy másodperc között van, majd ahogy azt Alonso esetében láttunk Montrealban, egészen négy másodpercig is emelkedhet körönként”- folytatta az osztrák.
„Ehhez jön még az is, hogy a gumik nagyon érzékenyek a felmelegítésre. Csak akkor van tapadásuk, ha az ember elért egy bizonyos hőmérsékletet, mely egy egészen kicsi tartományban található.”
„Ha csak egyszer is túlmelegednek, akkor többé már nem egyáltalán nem bírják – ez egy olyan jelenség, mely az eddigi gumikra nem volt jellemző. Mindent egybevetve ez egy komplex téma, de miután ez mindenki számára ugyanaz, jobban fogunk boldogulni vele.”
De utóbbi nem egyszerű. Marko Mark Webber malajziai esetével példálózott:
„A keményebb keverékkel mentünk, és az első szárnyon két klikkel többet adtunk rá. Ez egy marginális különbség. És beng, 1.2 másodperccel gyorsabb volt! Azt gondoltuk: ’Bumm, szuper az autónk!’” Majd feltettük a lágy keveréket, és nyolc tizeddel lassabbak voltunk. Számomra ez azt jelenti: láthatóan szakadékok vannak az egyes keverékek között.”
Marko egyértelműen a gumiknak tudja be azt, hogy olyan csapatok is versenyképesek lehetnek, és akár futamot is nyerhetnek, mint a Williams vagy a Sauber:
„Ez azon múlik, hogy az egyszerűbb építésű autók könnyebben bekerülnek abba a működési tartományba, melyben a gumik optimálisan működnek. És az is, hogy mi – és nem csak mi – nem egészen tudjuk behozni a részleteiben komplikált és technológiai értelemben egyik legjobb autónkat ebbe a sávba.”
(f1-live.hu)
|