Kzrdek hrek : Red Bull: Az RB8-as titka a hts felfggesztsben kialaktott „virtulis csatorna”? |
Red Bull: Az RB8-as titka a hts felfggesztsben kialaktott „virtulis csatorna”?
2012.02.19. 10:00

les szem elemzk szerint Adrian Newey az RB8-as hts felfggesztseiben kialaktott „virtulis csatornkkal” prblja meg visszanyerni az elvesztett leszortert.
A McLaren j ton halad, mg a Ferrari egyelre tapogatzik.
A befjt diffzorok betiltsa miatt a csapatoknak mintegy 20 szzalkos leszorter-vesztesggel kell kalkullniuk a hts rsznl, amit a mrnkk klnbz megoldsokkal prblnak visszanyerni – vagy legalbbis egy rszt.
A McLaren Mercedes az oldaldobozokban alaktott ki egy duzzanatot, melyet bemetszett, s a kipufogk kivezetsei ebben kaptak helyet. A mrnkk gyakorlatilag egy folyost prbltak kialaktani a gzok szmra, mely a kipufogvg utn kezddik, s tls irnyban vezeti el a gzokat a hts kerk irnyba.
A Ferrari egy szabad szemmel is jl megklnbztethet „hurkban” klntette el a kipufogcsveket, melyek folyamatos alaktsra szorultak: egyrszt a karosszria tlzott hterhelsnek volt kitve ezen a rszen, msrszt a gzok ramlsa sem volt olyan energetikus, mint azt a szimulcik alapjn vrtk Maranellban.
A Ferrari fokozatosan irnytotta r az ramlatot a hts szrny als rszre, s egyelre gy tnt, hogy a jerezi garzsban elgedettek voltak a javulssal. Vrhatan Barcelonra mr egy tovbbfejlesztett verzival rkeznek meg az olaszok, de minden jel szerint a Ferrari lemaradsban van az j koncepci megrtsben s kiaknzsban.
A legjobban az szemlltette a csapatok eltr koncepciit, hogy ki hol helyezte el a gzok ramlsnak tanulmnyozsra szolgl szenzorokat: a Red Bull (s a vele hasonl utat jr Toro Rosso) a hts felfggeszts elemeit ltta el a legtbb szenzorral. Ez egyben azt is megmagyarzza, hogy mirt nem olyan knny lemsolni a Red Bull „virtulis csatornjt”, melyet a felfggeszts krnykn alaktottak ki Milton Keynesben.
A Red Bull elsk kztt alkalmazta htul a pull-rod felfggesztst, melyet a tbbiek –s egyelre nem mindenki – csak ksbb kezdtek el bepteni, gy Adrian Newey s mrnkcsapata elmleti s gyakorlati elnyt lvez ezen a terleten.
Keveseknek tnt fel, hogy a hts felfggesztsekben tallhat als lengkarok hts elemt tkletesen integrltk a hts kerk dlsszghez, s az elemzk megfigyelsei szerint egyben remek szget zr be a hajtkarral. A hromszg alak lengkarok mindenkppen fontos szerepet kaptak a kipufoggzok irnytsra szolgl „virtulis csatornban”- vli az omnicorse.
A megfigyelk gy vlik, Newey gyakorlatilag egy „levegflival” vonta be az aut hts rszt, mely tkletes sszhangban van a hts szrny als felvel, s nagyon fontos elemei a hts felfggesztsekben kialaktott „virtulis csatornk”.
Utbbi csatorna hivatott sszesrteni a kipufogbl rkez gzokat, s ezzel ptolja az elvesztett leszorter jelents rszt.
Termszetesen az RB8-as sem mentesl a forr gzok ltal okozott melegedsi problmk all: ezt a Red Bull apr trsek kialaktsval prblja meg kikszblni, melyeket a felfggeszts elemeiben formznak meg, s egy nagyon vkony hll filmrteggel vonnak be. Ezek szintn szerepet jtszanak a gzramls irnytsban, s segti a rendszer feltrkpezst.
(f1-live.hu)
|