Newey komolyan aggdik az j szrnyak miatt
2011.01.27. 17:40

A Red Bull sztrtervezje, Adrian Newey attl tart, hogy az idei vben bemutatkoz llthat hts szrnyakkal tlsgosan knny lesz az elzs, ami nem hogy nvelni, sokkal inkbb cskkenteni fogja az izgalmakat a versenyeken.
Ahogy arrl korbban mr beszmoltunk, az idei vtl ugyan tiltlistra kerl az F-csatorna, a versenyzknek mgis lehetsgk lesz cskkenteni autjuk lgellenllst az egyenesekben, hiszen rkezik a menet kzben llthat hts szrny a Forma-1-ben.
A piltk a rendszert csak abban az esetben aktivlhatjk, ha a plya egy elre meghatrozott pontjn egy msodpercen bell vannak az elttk haladhoz kpest. Ekkor a hts szrny kt vzszintes profilja kztti tvolsg 10-15mm-rl 50mm-re nhet, amellyel cskken a lgellenlls s gyorsabban rhet el a vgsebessg az egyenesekben.
Az aerodinamika terletn igencsak jrtasan mozg Newey azonban attl tart, hogy ezzel tl egyszerv vlik majd az elzs, ami ront majd a sportg megtlsn.
„Az j hts szrny segteni fog az elzsben” – mondta a sztrtervezknt szmon tartott Newey az Autosport magazinnak. „Cskkenti az aut lgellenllst az egyenesekben, ezzel extra sebessget biztost.”
„A legfontosabb az, hogy megfelelen kezeljk s menedzseljk az egszet, tegye lehetv az elzseket, de ne knnytse azokat meg tlsgosan, mert az nem tenne jt a Forma-1-nek.”
„Amennyiben tl knny elzni, akkor az utols krt megkezdve mindenki a msodik helyen akar majd llni, gy mestersges lesz az egsz verseny. Az elzs nehzsgt eltlozzk.”
„Azzal, hogy nem egyszer az elzs, ha valaki vgrehajt egy ilyen manvert, az igazn emlkezetes lesz. Ha viszont a versenyzs olyan lesz, mint a NASCAR-ban, ahol szinte percenknt elzgetik egymst a versenyzk, szmomra nem lesz vonz.”
Br tbben gy gondoljk, hogy a csapatok s az FIA nem fogja hagyni, hogy a mozgathat hts szrnyak tnkretegyk a versenyeket, Gary Anderson, az Autosport magazin technikai tancsadja szerint Newey-nak van igaza ebben a krdsben.
„Engedlyezni, hogy megnveljk a kt profil kzti tvolsgot, annyit tesz, hogy cskken az aut lgellenllsa, ami miatt gyorsabban elri a vgsebessget” – magyarzta a szakember, aki korbban tbb forma-1-es csapatnl is tevkenykedett.
„Egy tlagos egyenesben, ami 700 mter hossz, krlbell 600 mteren keresztl tudod hasznlni az llathat hts szrnyat. Ez igen jelents klnbsget eredmnyez, s nem lennk meglepve, ha az elzsbe kezd aut 15km/h-val gyorsabb lenne, mint az eltte halad.”
„Ez krlbell 100 lervel egyenrtk, ha a motorerre kivettjk. Egy msodpercen bell kell lenned az eltted haladhoz kpest, hogy aktivlni tudd a rendszert, gy ezzel az elnnyel elg knnyen el tudsz menni a msik mellett.”
„Radsul az egyenesekben lesz a legtbb elzs, ami nem jelent majd klnsebb kihvst a versenyzknek. Azt gondolom, hogy Adrian Newey jl ltja a dolgokat. Knny lesz az elzs, olyan lesz a dolog, mint mikor egy komoly motorer-flnnyel rendelkez aut knnyedn elmegy a msik mellett.”
„Azt hiszem, nem igen lthatunk majd a jvben olyan vezetst, mint amit Vitaly Petrov bemutatott a szezonzr Abu Dhabi Nagydjon (mikor szinte az egsz versenytv alatt maga mgtt tudta tartani a nlnl jval gyorsabb Fernando Alonst).”
Termszetesen nem szabad figyelmen kvl hagyni azt sem, hogy idn ismt visszatr a kinetikus energiatrol rendszer (KERS), amit a vdekez versenyz is hasznlhat.
A mozgathat hts szrny egybknt addig marad aktv llapotban, amg azt a versenyz ki nem kapcsolja, vagy r nem lp a fkre. Az idmrn s az edzseken mindenki szabadon hasznlhatja, m a rajtnl s a verseny els kt krben inaktv llapotban lesz.
|