Kzrdek hrek : Nem dolgozhatnak a csapatok az edzsnapok eltti jszaka |
Nem dolgozhatnak a csapatok az edzsnapok eltti jszaka
2010.12.18. 18:03

Az FIA htfn vgre nyilvnossgra hozta a Forma-1 2011-es Technikai s Sportszablyzatt, amely szmtalan jdonsgot tartalmaz - kztk azt, hogy a csapatok szemlyzete az edzsnapok eltti jjel nem dolgozhat.
Az FIA htfn este vgre nyilvnossgra hozta a Forma-1 2011-es Technikai s Sportszablyzatt, amelyek tartalmazzk a Motorsport Vilgtancs mlt pnteki lsn szentestett mdostsokat.
A szmtalan apr vltoztats kzl kiemelkedik a Sportszablyzat j, 30.19-es paragrafusa. Kikti, hogy a csapatoknak azon tagjai, akiknek "brmilyen kzk van az autk zemeltetshez", a pnteki s szombati els szabadedzs kezdete eltt tz rval be kell fejezzk a munkt, s hat rn t nem dolgozhatnak. Ez a hagyomnyos eurpai idbeoszts szerint azt jelenti, hogy amikor a pntek dleltti trning 10 rakor startol, elzleg jfl s reggel 6 ra kztt mindenkinek pihennie kell.
A szablyzat szvegbl kiderl az is, hogy valban visszatr a korbban veken t rvnyben lv 107 szzalkos szably, mgpedig olyan formban, hogy aki a Q1-ben a legjobb Q1-es kridhz kpest e hatron kvl kerl, nem indulhat a versenyen. Ez all azonban, ahogy elzleg is, a sportfelgyelk "klnleges esetekben" - ha pldul az illet a szabadedzseken futott elg j krt, csak az idmrn valamirt akadlyoztatva volt - tehetnek kivtelt.
Bvtettk a sportelgyelk ltal a vtsgekrt kirhat bntetsek krt is, hromrl htre, gy a jvben pldul tetszleges nagysg idbntetssel is sjthatnak valakit.
Fontos mdosts, hogy a versenyzknek 2011-ben az eddigi ngy helyett mr t egymst kvet nagydjon kell hasznlniuk ugyanazt a sebessgvltt, br - csak a kvetkez vre - kaptak egy olyan knnytst, hogy az els id eltti cserrt mg nem kapnak bntetst.
Megszabtk viszont, hogy milyen retorzi jr azrt, ha valaki nem hasznlja mindkt keverk szraz gumit egy nem ess versenyen: ezrt mindenkit automatikusan ki fognak zrni, kivve, ha a futamot id eltt szaktjk meg, mert akkor 30 msodpercet hozzadnak az illet idejhez.
A htvgn a versenyzk rendelkezsre ll slick gumiszettek szma nem vltozott - pnteken ezutn is hrom, a htvge tovbbi rszben pedig nyolc garnitrval gazdlkodhatnak -, de tisztztk, hogy egy szett attl a pillanattl kezdve szmt "hasznltnak", hogy az idmr transzponder szerint kihajtottak vele a plyra. Ennek a futamokon lehet jelentsge, hogy senki ne az utols krben menjen ki a boxba tvltani a msik keverkre, ott szelve t a clvonalat is.
A boxutca plyhoz kzelebb es felt, a "fast lane"-t, szlessgben korltoztk, mgpedig 3.5 mterre, hogy az autknak ott ne legyen lehetsgk egyms mellett haladva versenyezni, ami mr tbbszr veszlybe sodorta a garzsok eltt tartzkod szerelket. A csapatoknak ezutn "egyrtelmen" jeleznik kell majd azt is, hogy pontosan mikor indtottk tnak az autjukat a kerkcsere utn.
Aki a felvezet krben elveszti eredeti pozcijt, s a boxbejrat eltti 1. Safety Car-vonalig nem tudja visszaszerezni, a rajtrcs vge helyett mostantl a boxbl lesz knytelen rajtolni. Meghatroztk azt is, hogy szombattl - klnsen az idmrn - mindenkinek a legjobb pnteki idhz kpest 145 szzalkon bell kell majd teljestenie a le- s felvezet kreit a kt Safety Car vonal kztt, hogy tl lassan haladva ne akadlyozzon senkit.
Emellett bekerltek a Sportszablyzatba a sportszer vezets etikai normi is, br ezeket vltoztats nlkl emeltk t az FIA sszes versenysorozatra rvnyes Nemzetkzi Sportkdexbl. Ezek kz tartozik, hogy vdekezs kzben legfeljebb egyszer lehet irnyt vltani.
A Technikai Szablyzat pedig tartalmazza a vrt mdostsokat, gy az F-csatorna s a dupla diffzor betiltst, valamint a mozgathat hts vezetszrnyak hasznlatnak engedlyezst. Jvre visszatr a 2009-bl ismert KERS is, br a szablyzat ezt idn sem tiltotta, csak a csapatok llapodtak meg benne egyms kztt, hogy nem hasznljk.
|