Kzrdek hrek : A Red Bull-szrny hajlst mg a Ferrari sem rti |
A Red Bull-szrny hajlst mg a Ferrari sem rti
2010.08.28. 17:09

A Red Bullhoz hasonlan a Ferrarinak sem kellett mdostania vitatott els szrnyt az FIA szigortott tesztjei miatt, de Maranellban rdekes mdon elismerik, hogy a brackley-i istll aerodinamikjnak viselkedse mg elttk is rejtlyes.
A Ferrari technikai igazgatja, Aldo Costa elrulta, hogy akrcsak a Red Bullnak, nekik sem kellett mdostaniuk az autjuk els vezetszrnyt, miutn az FIA a Belga Nagydjtl kezdve megduplzta az alkatrsz merevsgi tesztje sorn arra kifejtett er nagysgt.
"Azokon a szrnyakon, amiket itt, Spban hasznlunk, nem vgeztnk semmilyen vltoztatst, mert nincs velk problma. Persze a nagy leszorterre tervezett szrny belltsait valamelyest azrt muszj lesz mdostanunk" - mondta Costa Spban. - "Az els szrnyon elvgzett tesztek egyiknl megduplztk a slyt, de a hozz tartoz megengedett maximlis elhajls mrtkt is. A mi szrnyunk linerisan mozog - nem hasznlunk semmifle trkkt, gyhogy nincs gond vele."
"A msik tesztet ugyanakkora terhelssel s ugyanolyan megengedett elhajls mellett vgzik, mint eddig, de nem az orrtl, hanem a referenciasktl mrve. Ezzel arrl akarnak gondoskodni, hogy senki ne hasznljon rugalmas orrkpot, s ne rgztse azt rugalmasan a kasztnihoz."
"Minket ez sem rint - leszmtva, hogy amikor az aut az aszfalton nyugszik, s az els szrnyra terhels hat, a padlelemez hatatlanul eldeformldik, s ettl az aut is megmozdul kiss. Szmtsba kell vennnk, hogy gy a deformci mrtke is nagyobb lesz."
Az FIA a Belga Nagydjtl kezdve 500 helyett 1000 N-os erhats mellett ellenrzi a szrny elhajlst, de Costa elrulta, hogy ez nem veszlyezteti az alkatrsz strukturlis psgt, mivel amikor az aut nagy sebessggel halad a plyn, kt s flszer ekkora rajta a terhels. A Monztl bevezetsre kerl j eljrs miatt, melynek sorn a padllemezre fognak ert kifejteni 38 centimterrel az els kerekek tengelye mgtt, 10-10 centimterre az aut hosszanti kzpvonaltl, szerinte minden csapatnak szksge lesz vltoztatsokra.
"Az a terhels azon a ponton elg jelentsnek szmt, gyhogy az sszes olyan autn, amelyen a csszealjat (a padllemez elejt a splitter mgtt - a szerk.) egyetlen kzps pillr tartja, mdostani kell majd" - vlte Costa, hozztve, hogy a Ferrarinak az F10 fa fenklemezt is t kell szerkesztenie, mivel annak a legkisebb darabja jelenleg rvidebb a Monztl kezdve engedlyezett 1 mternl."
Br a McLarennl s a Mercedesnl elismertk, hogy nem rtik, a Red Bull s a Ferrari szrnya hogyan lehet szablyosan is hajlkony, Costa szerint ez csak belltsi s egyszer mszaki paramtereken mlik.
"Mi soha nem hasznlnnk gy a szrnyunkat, ahogy a Mercedes s a McLaren hasznlja a sajtjt - a mi autnk egyszeren nem mkdne jl, ha ell annyira megemelnnk, htul pedig annyira leltetnnk" - mondta. - "s nagyon meg vagyok lepve, hogy nhny csapat els szrnya sokkal merevebb az FIA ltal elrtnl. Ez azt mutatja, hogy k nagyon vatosan llnak a tervezshez, ami nem a mi bajunk. Nem is rtjk a viselkedsket."
"Az els szrnyunk azrt ll annyira alacsonyan, mert gy vlasztottuk meg a statikus llapot dlsszgt, az els futm feszessgt, a felfggeszts geometrijt - csupn ezek miatt r olyan kzel az aszfalthoz. gyhogy fogalmunk sincs, a tbbiek mire panaszkodnak."
Costa ugyanakkor ironikus mdon elismerte, hogy a Red Bull els szrnynak a rivlisok ltal szintn rendellenesnek tartott viselkedst a Ferrarinl sem tudjk mire vlni.
"Minden relatv. A McLaren s a Mercedes nem rti, hogyan tudjuk ennyire alacsonyra lltani az els szrnyat. Mi viszont nem tudjuk, hogy a Red Bull miknt kpes azt mg nlunk is alacsonyabban hasznlni - mert mi is hasonl utat vlasztottunk, s igyeksznk llandan javtani a teljestmnynket" - mondta. - "Fogalmam sincs, hogyan csinljk. De ha valamit nem tudok, mindig az az els, hogy megprblom kitallni."
|