Kzrdek hrek : Nem kell vltoztatni a Red Bull szrnyn, lltja Horner |
Nem kell vltoztatni a Red Bull szrnyn, lltja Horner
2010.08.06. 17:31

A Red Bullt irnyt Christian Horner azt mondja, hogy az RB6 els szrnya mdosts s teljestmnyveszts nlkl is tmegy majd az FIA szigortott hajlkonysgi tesztjn, s laprteslsek a Ferrarinak sem kell vltoztatnia kifogsolt lgtereljn.
Nem biztos, hogy elri a cljt az els szrnyak flexibilitsi tesztjnek szigortsa, amivel az FIA a Red Bull s a Ferrari lgterelinek hajlkonysgra prbl reaglni a Belga Nagydjtl.
Az ellenrk 500 helyett 1000 N ert fejtenek majd ki fggleges irnyban a szrnyak vglapjaira, s br az engedlyezett elhajls is dupljra ntt az eddigi 10 mm-rl, szigortst jelent, hogy a lgterelknek a 10 s 20 mm kztti tartomnyban linerisan kell majd deformldniuk.
A Red Bull mr Kna ta operl flexibilis els szrnyakkal, de csak az utbbi futamokon lttt extrm mreteket az elhajls, ugyanakkor meglehet, hogy ezt a gyakorlatot ezentl is folytathatjk.
"Az FIA-tl kapott rtests alapjn gy gondoljuk, hogy az autnk tovbbra is megfelel majd a kritriumoknak" - nyilatkozta az Autosport nyomtatott kiadsnak Christian Horner, a Red Bull csapatfnke. - "Az FIA-nak joga van nvelni az ellenrzsek sorn kifejtett terhelst, s nincs is semmi bajunk azzal, amit javasolnak. Nem fogja befolysolni az autnk teljestmnyt."
A Ferrari a Brit Nagydjon adaptlta a Red Bull megoldst, br akkora mrtk deformcit mg nem rt el, mint amekkora az RB6-on lthat a fnykpeken s TV-felvteleken. A maranelli grda hivatalosan nem kommentlta a szigortst, de gy tnik, nekik sincs okuk az aggodalomra.
"Alkalmazkodni fogunk, de a versenykpessgnkre ez nem lesz hatssal" - nyilatkozta egy nvtelenl megszlal ferraris forrs a La Stampnak. Az olasz lap ugyanakkor ms informtoraitl gy tudja, "szinte az sszes" istllnak vgre kell hajtania valamekkora vltoztatst az autjn.
Hajlik a padllemez is?
Az utbbi napokban olyan hrek is megjelentek a szaksajtban, hogy a Red Bull szrnyainak nem csak a kt szle hajlik le, hanem az egsz lgterel kzelebb van a talajhoz a megengedettnl. A szrnynak legalbb 75 mm-rel a referenciask, vagyis 85 mm-rel az aszfalt fltt kell lennie, a Red Bull azonban ennl 25 mm-rel lejjebb lthat, ami egy merev autnl azt jelenten, hogy a padllemez piltaflke alatt tallhat ells vge sroln az aszfaltot.
Az Autosport szerint ezrt az FIA Technikai Szakosztlyt vezet Charlie Whiting megvizsglta, nem hajlik-e az RB6 orrkpja, illetve a szrnytart pillrek, de nem tallt bennk kivetnivalt. gy az egyik magyarzat az lehet, hogy a padllemez eleje nagy sebessgnl felemelkedik.
"Tbbflekpp lehet ezt a jelentsget magyarzni" - vlekedett a McLarent irnyt Martin Whitmarsh. - "Vagy ersen lejts autkkal, ez viszont 100 mm-es hasmagassgot jelentene (az aut htuljn), amire nincs bizonytk. Elkpzelhet, hogy az els szrny kt szle konyul le jobban, mint amire szmtottunk, s az is, hogy a padllemez eleje mozog nagyobb mrtkben a vrtnl. Ha tudjuk, hogy ekkora deformci is megengedett, akkor mi is megcsinltuk volna."
A felemelked padllemez elmletvel az a baj, hogy a Technikai Szablyzat 3.17.5 pontja viszonylag szigor teszttel rendeli ellenrzni a flexibilitst: legfeljebb 5 mm elmozdulst engedlyez a 2000 N nagysg, felfel irnyul er hatsra. A Ferrari 2007-ben rugkkal jtszotta ki az akkor mg kevsb szigor szablyt, de a McLaren feldobta ellenfelt az FIA-nak, miutn egy 780 oldalas mappban rbukkant a turpissgra, gy a szvetsg bekemnytett.
Gary Anderson, a Jordan, a Stewart s a Jaguar korbbi tervezje ezrt nem is tartja valsznnek, hogy a Red Bull ezen a terleten trkkzik, szerinte csak a szrnyak szle hajlik le.
"Elvileg elkpzelhet, hogy mozog a padllemez, de szerintem nem ez a helyzet, mert egyrszt a 200 kg-os ellenrzs nem teszi lehetv, msrszt alacsony tempnl az aszfalthoz rne a falemez, amibl csak 1 mm kophat le. Mechanikusan persze fel lehetne emelni, de az mr csals lenne" - rta rovatban az Autosport technikai szakrtje.
|