Kzrdek hrek : A csapatok tisztzni akarjk a flexibilis szrny krdst |
A csapatok tisztzni akarjk a flexibilis szrny krdst
2010.08.01. 16:36

Lehet-e flexibilis vezetszrnyakat hasznlni a Forma-1-ben, s ha igen, milyen mdon szabad ezt megvalstani s hogyan nem? Ezekre a krdsekre szeretne mihamarabbi vlaszt kapni a McLaren s a Mercedes GP csapatfnke az FIA-tl, mieltt szorgalmasan msolni kezdenk a Red Bull s a Ferrari ltal kifejlesztett legjabb okossgot.
A mlt htvgi Nmet Nagydjon ugyanezek a csapatok bevizsgltattk a Nemzetkzi Automobil-szvetsgnl (FIA) a kt topcsapat, a Red Bull s a Ferrari els lgterelit, melyek szlei - a videfelvtelek s az llkpek tansga alapjn - nagy sebessgnl kzelebb kerlnek a talajhoz, ezzel nagyobb leszort-ert biztostva az autknak az egyenesekben.
Mivel azonban az FIA illetkesei akkor tzetes tvizsgls utn mindent rendben talltak a Red Bull s a Ferrari versenygpein, a rivlis csapatok vezeti hiba is tiltakoznnak tovbb a kt jelenlegi topcsapat szerintk vitatott megoldsa miatt. gy csupn egy maradt nekik - ha akarjk (s nyilvn akarjk, mivel szerintk hatalmas elnyt jelent), k is lemsolhatjk az jtst, s bepthetik azt sajt versenygpeikbe.
Mieltt viszont fejvesztve hozzltnnak az dz fejlesztsi munknak, blcs elreltssal inkbb az FIA-hoz fordulnak, azzal a krssel, hogy pontostsa s tisztzza a flexibilis szrnyak krdsben hivatalos llspontjt. Sem a McLaren, sem a Mercedes GP nem szeretne ugyanis gy jrni, hogy pp akkorra kszljn el gyraiban az j elemmel, amire arrl kiderl, hogy mgiscsak a szablyokba tkzik a hasznlata.
"Tudjuk, hogy a karosszria merevsgnek krdse egy nagyon bonyolult terlete az F1-es autptsnek, s ezrt tesztekkel van biztostva, hogy az sszes csapat nagyjbl azonos rgiban mozogjon, ami a kls panelek rugalmassgt illeti"- utalt r Ross Brawn, a Mercedes GP csapatfnke az Autosport magazinnak adott nyilatkozatban, hogy bizonyos fok flexibilits az sszes karosszriaelem, s gy minden els szrny esetben elkerlhetetlen s szksges, gy itt csupn a rugalmassg megengedett mrtkn van a hangsly.
"gy gondolom, hogy a videfelvtelek s llkpek alapjn egyrtelmen kiderl, hogy fleg a Red Bull, de bizonyos szinten a Ferrari is jval kzelebb a talajhoz kpes hasznlni els lgterelit, mint mi vagy a McLaren"- folytatta a brit szakember.
"Ezrt most, mieltt mindannyian bekltznk a gyrainkba, hogy egy fesztett fejlesztsi programba kezdjnk, elbb feltesszk azt a krdst, hogy Charlie (Whiting, az FIA versenyigazgatja - a szerk.) vajon megvltoztatja-e a szablyokat, amire mi is elkszlnk az j megoldssal vagy sem. Mi csak biztosak akarunk lenni afell, hogy Charlie ki van bklve ezzel a megoldssal, s nem fogja megvltoztatni a szablyt ksbb sem, mert akkor elfecsrelt id s energia lenne a rsznkrl a tervbe vett fejlesztsi munka"- trta fel Brawn, mirt rzi felttlen szksgt annak, hogy a flexibilis elemekkel kapcsolatos regula mielbbi tisztzst krje az FIA-tl.
Brawn a McLaren csapatfnkvel, Martin Whitmarsh-sal egytt fordult a szvetsghez, aki mercedeses kollgjhoz hasonlan a szablyok tisztzst vrja az illetkesektl. Igaz, kiss szarkasztikus hangvtel nyilatkozatban egyrtelm utalst tett arra, hogy szerinte a Red Bull s a Ferrari ltal hasznlt j kialakts igenis szablyokba tkzik.
"Flexibilis szrnyak? Hogy helyesnek tartom-e, hogy az F1-ben ilyen nagymrtkben rugalmasak lehetnek a szrnyak?"- tette fel magnak a krdst a szintn az Autosport magazinnak nyilatkoz Whitmarsh, majd egybl vlasszal is szolglt: "Nem, cseppet sem tartom helyesnek."
"De nem n hozom a szablyokat, mg csak nem is n tolmcsolom azokat, gy azt hiszem, az egyetlen, amit tehetek, hogy arra krem az illetkeseket, tisztzzk, hogy mit szabad itt s mit nem"- mondta a McLaren csapatfnke.
|