Kalauz a 2010-es szablyokhoz
2010.03.13. 14:09

A 2009 decemberben indult Motorhome rovat joncokkal
foglalkoz sorozata utn, most 2010-es vre vonatkoz
legfontosabb szablyvltoztatsokat tekintjk t.
Megnzzk, milyen hatst gyakorolnak ezek a a versenyek
menetre. A rutinos, napraksz frumozknak bizonyra
nem mondunk ezzel sok jdonsgot, clunk inkbb az, hogy a tlisznetet "talv" rdekld is kiismerje magt a reformok kzt.
Gzervel dolgoznak a csapatok, hogy a lehet legjobb formban kezdhessk a vrhatan rendkvl kilezett kzdelmet hoz 2010-es szezont. A szurkolk krben tt rdeklds vezi az j vtized els Formula-1-es vadt, amit a jegyeladsokbl mr most nyomon lehet kvetni. A htszeres vilgbajnok Michael Schumacher visszatrse, a „brit vilgbajnokok sszecsapsa" a McLarennl, Fernando Alonso debtlsa a Ferrari szneiben, a Lotus malj csapatnak rajthoz llsa. Csak nhny rv, ami leginkbb eredmnyezhette az utbbi vek legfelfokozottabb lelkesedst. A szakemberek a „ngy nagy" istll kzdelmt vizionljk, a feljtott versenyszablyzat (j pontrendszer, tankols betiltsa) pedig elviekben rdekesebb teheti a futamokat, gy valban bizakodhatunk, hogy nem csupn a ponttblzat bizonytja, hanem mi, tvnzk is izgalmasnak talljuk majd a versenyeket.
Forradalmian j pontrendszer:
Mieltt rtrnnk a szmunka, laikus szurkolknak nha megfoghatatlan technikai jelleg jtsokra, elsknt arrl a falrenget reformrl kell szlnunk, amin mr tnyleg elsre fenn fog akadni a szemnk.
Termszetesen a pontrendszer forradalmi megjtsrl beszlnk. Anlkl, hogy tlrszleteznnk a Formula-1-es pontozsi szisztmk alakulst, nzzk t, milyen vltozsokon ment keresztl az elmlt tbb mint 60 vben. 1959-ig csak az els 6 clba r versenyzt jutalmaztk, plusz a leggyorsabb kr tulajdonosa is kapott egyetlen egysget. (Vagy akr tbben is, azta felemlegetett eset az 1954-es Brit Nagydj, amikor heten is megfutottk a leggyorsabb krt, persze az akkori kevsb kifinomult mrsi techniknak is ksznheten, mindenki 0,14-0,14ponttal lett „gazdagabb".) Egy tmeneti vet kveten egszen 1990-ig a klasszikus mdszer (9-6-4-3-2-1) szerint osztottk a pontokat. Felosztottk az vadokat kt rszre, ezzel az vkzi fejlesztsekben feltr csapatoknak kedveztek, nem volt szmukra sem lefutott az vad. Ugyanakkor nhny futamot nem vettek figyelembe az rtkelsnl, gy fordulhatott el, hogy 1988-ban annak ellenre is Ayrton Senna lett a vilgbajnok, hogy McLarenes csapattrsa, Alain Prost 11 ponttal tbbet gyjttt.
A kvetkez, 2002-ig letben lv rendszer mr 10 ponttal jutalmazza a futamgyztest, tovbb valamennyi futam eredmnye beleszmtott az sszestett eredmnybe. A megersd kiscsapatok motivlsra (a 90'-es vekben nem egyszer mretes szakadk ttongott a bvebb l- s a kzpmezny kztt) eztn, egszen a tavalyi vig, mr a legjobb 8 versenyzt pontoztk.
Mint minden rendszernek, ennek is megvoltak a htulti. Tovbbra sem volt jutalmaztk kellkppen a gyzelmet, nem vlasztottk el igazn a „sima" pontszerzst a dobogs szereplstl, kevs csapatnak volt vals eslye a pontszerzsre (ez a problma a 13 csapatosra tervezett 2010-es szezon kzeledtvel klnsen aktualizldott). Bernie Ecclestone mr tavaly kifundlt, majd a - csapatok megkrdezse nlkl - kis hjn letbe is lptetett egy meglehetsen extrm filozfit a „gyztes mindent visz" alapon a legtbb „aranyrmet" szerz pilta nyerte volna a vilgbajnoksgot. a FOTA ellenllsa aztn mg vadkezds eltt meghistotta Ecclestone tervt.
Max Mosley FIA- elnkknt egyik utols intzkedse volt a jv hten debtl pontozsi rendszer. Az eredeti elkpzelst kicsit pontostottk, korrigltk, gy szletett meg a vglegesnek tn 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es megolds. Vagyis az idei vben a legjobb 10 versenyz szerez pontot, a gyztes pedig 25 ponttal gazdagodik. Sajnlatos mdon az els rajtkockrt s a leggyorsabb krrt idn sem jr pont. Brmennyire tnik is jszernek, arnyaiban nem sokat vltozik a helyzet. Az els helyezett tovbbra is a versenyenknt kiosztott pontszm negyedt kasszrozza, azon a hibs felfogson viszont legalbb tllptnk, hogy kt msodik hellyel „ki lehetett vltani" egy gyzelmet s egy harmadik helyezst. Szintn rmteli, hogy nem kevesebb, mint 7 pont vlasztja el az els kt helyezettet egymstl, ami elviekben nagyobb kockzatvllalsra ksztethet versenyzket, csapatokat. A kiess rme sem riziksabb a korbbinl, ebbl a szempontbl is mindegy, hogy valaki 10 pontot veszt egy 10 pontos rendszerben, avagy 25-t a 25 pontosban. (Dominns aut persze knnyebben felrhet pontszerz helyekre egy-egy kicsszs, szerencstlen SC- peridus utn, teht ilyen rtelemben azrt kellemetlen is lehet egy-egy kiess.) Szkltkrnket levetkzve azrt valljuk be: nem a pontszmts miatt megy ritkasgszmba jabban a plyn trtn elzs, ez szntisztn technikai trgykrbe tartoz problma...
A pontszerzk krnek bvtse nyilvnvalan egy j csapatoknak sznt gesztus. Mg ha ezzel a pont rtkt kiss lerontjk, elvileg remnyt nyjt szmukra is. Elvileg, hiszen a tesztek alapjn csak fldindulssal, a fl mezny kihullsval lesz eslyk a legjobb 10 kz keveredni, persze csak a jelenlegi vlt ersorrendbl kiindulva. A kzpmeznyben viszont legalbb rdekes kzdelemre lesz kilts, a 10.-14. helyek krnykn kemny csata vrhat a pontokrt a Renault, a Williams, a Force India s a Toro Rosso kztt.
A statisztika, a trtneti hsg irnt fogkonyabbak szmra kiss sajnlatos a 25 pontos honorrium, hiszen gy alaposan, akr egy v alatt is fell fogjk rni a mindenkori pontrekordokat Hamiltonk. „A puding prbja az evs" - tartja a monds, annyi elzetes megllapthat, hogy az utbbi vek, vtizedek bajnoksgainak vgeredmnyeit a mostani rendszer sem rta volna t, teht az az rzse tmad az embernek, mintha megint egy helyben topognnk...
Versenyhtvgk menetrendje:
Msodik csomagban most kvetkezzenek azon vltoztatsok, amik a versenyhtvgk lebonyoltsval foglalkoznak. Hiba korteskedtek sokan a bemelegt edzs (warm up training) mellett, az idmr s a verseny kztt mr nem grdlhetnek plyra az autk. Marad a kt pnteki s egy szombati szabadedzs, msfl, ill. egy rs idtartammal. Az itt hasznlt vltkat mg ki lehet cserlni az idmr eltt, termszetesen csak a limiten bell. Nem gy a motorokat, 2010-tl ugyanazzal az aggregttal kell vgigvinni az egsz htvgt! Az idmrn is fennmarad a hrom szakaszos rendszer, az j csapatok rkezsvel is csak annyiban mdosul, hogy a Q1-ben s a Q2-ben az eddigi 5-5 helyett 7-7 versenyz esik ki, gy idn is 10 versenyz kzdhet a kvalifikci utols szakaszban az els rajtkockrt. (vkezdetkor gyanthatan az joncok a Q1-ben hat kies helyet lefoglalnak.) Fontos szablymdosts, hogy idn a Q3-ban is res tankkal szguldozhatnak a piltk, vagyis nincs helye taktiknak, valban az fog az els rajtkockbl indulni, aki a leggyorsabb egy krn. Fontos leszgezni, hogy egy krn, ugyanis a belltsok tern komoly eltrsekre van kilts, aki egy krn gyors, nem felttlenl lesz versenykpes hosszabb tvon, st! A csapatok tancst megfogadva az FIA egy jabb rdekes stratgiai lehetsget is bevett a regulk sorba: a Q3-ba jutott tz versenyznek ugyanis azzal a szett gumival kell megkezdenie a versenyt, amivel az idmrt befejeztk.
Betiltottk a tankolst:
A versenytaktikkat alapjban fellrja majd a tankols betiltsa. 1993 ta elszr lesz jra tiltott az zemanyag utntltse. A szablyalkotk szemei eltt ott lebegett a biztonsgi szempont, az utbbi vekben megszaporod tzesetek (gondoljunk csak Felipe Massa 2008-as szingapri lngolsra, vagy a tavalyi interlagosi esetre, amikor Kovalainen elszabadult tltcsvbl kifrcsklt benzin tallta arcon a mgtte halad Rikknent) valban indokoljk a tilalmat. Msrszt a tankols egy fontos, m kevsb ltvnyos stratgiai elemet kivett a csapatok repertorjbl, s taln valban hozzjrul majd a plyn trtn elzsek elsegtshez.
Az eddigiekkel ellenttben az idei vtl nem 2-3 sprintszakaszbl tevdik ssze egy-egy verseny, s azon mlik a gyzelem s az rtkesebb pontszerz helyek sorsa, hogy az adott technikval mennyire kpesek kiaknzni az autban s gumikban rejl potencilt, az utols csepp benzinig. Amit idntl ltni fogunk, az sokkal inkbb hasonlt a megbzhatsgi autversenyzsre (Le Mans-i 24 rs)! Mennyire tudjk mr az els krkben, jval 200 l feletti benzinszint mellett munkra brni az abroncsokat? Amennyiben a konstrukci - az adott specifikum plyn - erre kptelen, vagy a versenyz vezetsi stlusa kevsb harmonizl a kvnalmakhoz, tetemes, akr tbb msodpercben mrhet htrny szedhet ssze krnknt. Ugyanakkor legalbb ennyire fontos elvrs, hogy mikzben az abroncsok zemi hfokra hozsn gykdnek, tartzkodjanak az elfkezsektl, kmljk a gumikat, msklnben nagyon hamar gy is teshetnek a l tloldalra. (Tbbletsly mellett fokozottabb a gumi- s fkkops.) rdekes lesz ltni, hogyan taktikznak majd a csapatok, sokatmond lesz, melyik keverket preferljk majd hosszabb, melyiket a rvidebb etapokon. Az utolsban nyomhatjk majd tvig a gzpedlt, ha csak nem lesznek komoly klnbsgek (ld. agyonkoptatott gumik), gyanthatan a futamok utols harmadban lthatjuk majd a legtbb elzsi ksrletet. Ennl mr csak az lesz lvezetesebb, amikor a kerkcsert kveten hideg abroncsokon igyekeznek pozcit tartani nhny krrel korbban boxba ltogat rivlisukkal szemben.
A versenygp abszolt teljestmnye, ersorrendben elfoglalt helye csak msodlagos a gumikezels s a megbzhatsg mellett, utbbi kett szemponton dlhet majd el a vilgbajnoki kzdelem. S brmennyire technikai sportrl beszlnk, nem szabad megfeledkezni az emberi tnyezrl sem. A trelmes, intelligens, a kell idben agresszv, egybknt pedig blcsen elrelt versenyzs rhet gyzelmet ebben az vben. Kiszmthatatlanabb, ezzel egytt izgalmasabb szcenrira van teht kilts, a mostani rendszerben bven belefr, hogy valaki az els 10 krben ellg a tbbiektl akr 10 msodpercen tli elnnyel, majd az etap vgre felrnek r a tbbiek, mr amennyiben az len ll eleve nem rvid els etappal kalkullt. 200 liter feletti rtartalom mellett, utntlts kizrsval mg nagyobb jelentsggel brhat a motorok fogyasztsa. 2010-ben ngy gyrt erforrsai kztt vlogathattak a csapatok, a Ferrari (3 csapatnl), a Mercedes (3), a Renault (2) mellett a Cosworth (4) aggregtjai kzti eme eltrs is sok mindenrl dnthet. Pletykk szerint a Renault, de klnsen a Mercedes igen jl ll ebbl a szempontbl, a Ferrari kapcsn ppen ellenkez hresztelsek lttak napvilgot, mgsem lehet kijelenteni, hogy hajmereszt klnbsgekre van kilts. Egy-egy kilezett versenyt azonban akr el is dntheti a motorok fogyasztsa.
Termszetszeren a tankols betiltsa, ezzel egytt az zemanyagtartly kapacitsnak nvelse (120-rl 236 literesre!), a versenygpek technikai paramtereit is alaposan trta. Emiatt az autk tengelytvja, vagyis hosszsga is megntt 22-23 centimterrel, ami magval vonta azt is, hogy a piltaflkk valamivel elre kerltek.
A versenygpek ssztmegt (piltval egytt) annak ellenre is felemeltk 605-rl 620 kg-ra, hogy a csapatok rdekvdelmi testlete (a FOTA) egysgesen lemondott a KERS ignybevtelrl. (Az FIA elvileg engedlyezte a fkezskor felszabadul energit extra gyorsulsra felhasznl rendszert, jvre lltlag visszatrhet, de mr egysgestett formban) gy a felszabadul „tmeget" tetszlegesen elhelyezett ballasztokkal tlthetik ki. Az aut egyenslyrt bizonyra tbb rdekes „lthatatlan" megoldst alkalmaznak majd a mrnkk.
A gumikat rint vltozsok:
A msik legszembetnbb vltozs az els gumik keskenyebb ttele, amivel az 2009-es autk legfbb hibjt, a tlzott alulkormnyzottsgot kvnjk kikszblni, vagy legalbbis mrskelni. A futfellet szlessge 270 millimterrl 245 millimterre cskkent, amitl azt remlik, hogy jobb lesz az aut balansza. Az esgumik mretn nem vltoztattak.
A gumimelegt paplanok biztonsgi okokbl tovbbra is hasznlhatok, ellenben a felnimelegtk s az aerodinamikai jelleg kerktrcsk be lettek tiltva. Mint arrl mr sz volt, az idmr Q3-as szekcijban hasznlt abroncsokkal kell rajthoz llni, az els etap teht kopott gumikon teljestend.
Vgl mg egy jts, ami inkbb a gumik htvgi beosztst szablyozza: 14 helyett csak 11 szett gumi ll a csapatok (termszetesen versenyznknt) rendelkezsre, s mg azt is kiktttk, hogy a szombat dleltti szabadedzsig hrom szett gumit vissza kell szolgltatni a gyrtknak, azokat a ksbbiekben tilos felhasznlni. Mondani sem kell, egy olyan sportban, ahol szzadok, ezredek dntenek, hatalmas jelentsggel br a boxkills. Idntl klnsen, egy-egy szerviz 3-4 msodpercnl tovbb nem tarthat, a szerelknek is csipkednik kell magukat (az automatikus emelknek is bcst inthettek), de a piltktl is fokozottabb koncentrci vrhat el, nem vletlen, hogy februrban komolyan vettk a kerkcserk begyakorlst.
A motorszably vltozsa:
A tavalyi vhez hasonlan idn is nyolc, azaz 8 motort hasznlhatnak fel egsz szezonban a csapatok, a kilencedik erforrs ignybevtele automatikusan 10 rajthelyes bntetst von maga utn. St, idntl egy htvgn bell sem lehet motort cserlni, vagyis a korbban oly gyakori szabadedzses lefulladsok, kicsszsok sem frnek bele, slyos rat fizethetnek minden aprbb hibrt.
A SC- szably s egyb mdostsok:
Ismt mdosult a SC- szably! A biztonsgi aut mgtt krhtrnyban lv versenygpek nem elzhetik vissza a SC-t, nem vehetik vissza krket, hanem vissza kell sorolniuk a mezny vgre. A versenyek jraindtst kvnjk ezzel a lpssel felgyorstani. A lekrztteket teht innentl ez sem menti meg, marad az lesben trtn tesztels...
Az utbbi kt-hrom vben tbb, minimum vlemnyes tlet szletett a versenybrk tollbl. A kvetkezetesebb tlkezs vgett egyrszt fellrtk, korrigltk, pontostottk a krdses passzusokat, msrszt az idei vtl helysznenknt egy-egy ngyfs testletet neveznek ki az ellentmondsos szitucik mrlegelsre. Kt FIA- deleglt, egy helyi steward s egy korbbi F1-es pilta alkotja a csapatot.
Bevett gyakorlat, hogy a bntetsek zmt nem rvnyestik mg az aktulis versenyek alatt, inkbb az utlag szankcionls eszkzhez nylnak. E tren annyi a vltozs, hogy az eddig 25 msodperces idbntetsre tlt versenyzk versenyidjhez eztn 20 szekundumot adnak hozz, a „stop & go" pedig 30 msodpercet r.
A versenynaptr 19 futambl tevdik ssze, visszatr a szksges feljtson tesett montreali aszfaltcsk (vele egytt szak-Amerika), de nem maradunk idn sem debtl helyszn nlkl, 2010-ben Dl-Korea mutatkozik be a Szguld Cirkusz meznynek. Aerodinamikai tesztbl (mskppen: egyenes futsi tesztbl) nyolc helyett csak hat nap ll rendelkezsre, j opci azonban, hogy egy napot el lehet cserlni ngyrnyi szlcsatorns tesztre. Mind a ngy rt 24 rs idintervallumon bell fel kell hasznlni. Minden ms teszt, ksrletezs tiltott, a csapatokat szrprbaszeren rendszeresen ellenrizni fogja az FIA. Vagyis a tavalyi szezonhoz hasonlan idn sem lehet csodt tenni, alapveten hibs konstrukcit aligha fejlesztenek fel az v vgre. Bmulatos fejldsre azonban van lehetsg, mint bizonytotta a McLaren 2009-ben.
|